Denne instruksen gjelder for PTCOS anlegget ved Skogviken trafikksentral.
Fra fjernstyringssystemet kan togleder overvåke og manøvrere sikringsanleggene på de fjernstyrte stasjonene.
Fjernstyringsanlegget betjenes av en operatørplass og ved hjelp av GSM-R telefon.
Før togledelse kan starte må følgende gjøres:
Innlogging må være utført
Nettverk må være valgt
Operatør må kontrollere at indikering for kommunikasjon mellom operatørplass og signalanlegg er i orden
(blinkende grønt ikon øverst til høyre på skjermen)
Kritiske kommandoer er markert med gul skrift og operatøren burde være bevist og om mulig ta ekstra steg før hen utfører den.
Reseting av akseltellere gjøres med samtråd av signalmontør og med formular 21D
Før stasjon eller område kan frigis for lokal skifting (L) skal operatør kontrollere at alle automat funksjoner er deaktivert.
Merk: om stasjonens sikringsanlegg kobles for stasjonsmanøvrering mens stasjonen er frigitt for lokal skifting, vil frigivningen være virksom fram til den blir avskrudd av stasjonen eller når stasjonen blir koblet for fjernstyring og manuelt resettet.
Om retningstillern på linjeblokken på begge ender av stasjonen er nøytralstillt kan stasjonen kobles opp for automatisk gjenomgangsdrift (G)
I noen anlegg er det slik at hvis ordre om sperring sendes til togspor hvor innkjørtogvei er sikret, vil innkjørhovedsignalet fortsatt vise ”Kjør”. Togsporet vil først bli sperret etter at innkjørtogveien er utløst. Og hvis ordre om sperring av togspor sendes til en stasjon hvor anlegget er koblet for stasjonsmanøvrering, fås det i enkelte tilfeller indikering på at togsporet er sperret. Sperringen er i dette tilfelle ikke virksom.
Linjeblokken retningsstilles automatisk når utkjørtogvei sikres fra en stasjon og ved at sidespor frigis for utkjøring. Retningsinnstillingen av linjeblokken løses automatisk ut etter at toget har kommet inn på ankomststasjonen.
Linjeblokken har passasjekontroll (gjentagelsessperre). Passasjekontroll krever i tillegg til vanlige linjeblokkavhengigheter en automatisk tilbakemelding før nytt kjørsignal for den gjeldende blokkstrekning kan gis.
Ved arbeid på linjen må ikke arbeidet settes i gang før:
Blokkstrekningen er fri for materiell
Linjeblokken om mulig er nøytral
Automatisk gjennomgangsdrift, automatisk togledelse, magasinering og stasjonsautomat må være deaktivert på stasjonene på begge sider av arbeidsstedet
Ordre om sperring av linjeblokk er sendt til stasjonene på begge sider av arbeidsstedet
Til fast grensestasjon kan togleder kun sende ordrene som er angitt i egen ordreliste for vedkommende stasjon.
Til fast grensestasjon kan følgende ordre sendes:
Alle signaler i stopp (SSS)
Tilbaketaking av alle signaler i stopp (ASS)
Kunstig togpassering (KTP)
Sperring av linjeblokk (LBT)
Opphev sperring av linjeblokk (LBF)
For å koble inn et veisikringsanlegg på stasjon utpekes det aktuelle veisikringsanlegget og ordre VBS sendes. For å løse ut et veisikringsanlegg på stasjon utpekes det aktuelle veisikringsanlegget og ordre VBH sendes.
Om veisikringsanlegget ikke vil gå opp etter at tog har passert skal følgende gjøres:
Togleder vente til sporfelt eller blokkstrekning er fritt for kjøretøy og ingen togveier er stilt mot planovergangen
Utføre kommando VBR og vente 10 sekunder etter at planovergangen er i kontroll.
Utføre kommando VBH