1. Ved muntlig kommunikasjon i forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor gjelder følgende:
a) For sikkerhetsrelatert kommunikasjon mellom funksjonene skal prinsippene for muntlig kommunikasjon i dette kapittelet følges.
b) Mellom toglederen eller togekspeditøren og føreren eller øvrig personale i tog, skal togradio benyttes dersom det ikke kommuniseres direkte.
c) Mellom toglederen eller togekspeditøren og hovedsikkerhetsvakten, og mellom hovedsikkerhetsvakten og lokal sikkerhetsvakt, skal togradio benyttes dersom det ikke kommuniseres direkte.
d) Mellom toglederen eller togekspeditøren og lederen for kobling eller lederen for elsikkerhet, og mellom lederen for kobling og lederen for elsikkerhet, skal togradio benyttes dersom det ikke kommuniseres direkte.
2. Ved kommunikasjon gjennom togradio der signalets bokstav, stedskode og nummer skal oppgis, skal signalets bokstav og stedskode uttales ved bruk av det fonetiske alfabetet. Signalets nummer skal uttales siffer for siffer.
3. Togradio som brukes til kommunikasjon mellom funksjonene nevnt ovenfor skal fortrinnsvis ikke brukes til annet formål enn kommunikasjon mellom disse.
4. Sikkerhetsrelaterte samtaler skal være korte, tydelige og uten avbrytelser.
1. Ordlyder og enkeltstående ord i denne bestemmelsen kan settes sammen i ulike kombinasjoner.
2. Oppstart av samtale skal foregå på følgende måte:
a) Den som mottar et anrop, skal umiddelbart presentere seg selv med funksjon og ID.
b) Den som iverksetter et anrop skal lese tilbake motpartens funksjon og ID, og deretter presentere seg med sin egen funksjon og ID.
c) Disse prinsippene gjelder også dersom kommunikasjonen gjenopptas etter et avbrudd.
3. Tilbakelesning av samtale skal foregå på følgende måte:
a) Alle muntlige kunngjøringer, tillatelser, signaler og beskjeder om skifteveier skal leses tilbake av mottaker. Der det finnes særskilte ordlyder for å bekrefte en samtale, er det denne ordlyden som skal leses tilbake.
b) Avsenderen skal kontrollere at det mottakeren gjentar er korrekt.
c) Dersom tilbakelesningen ikke blir utført tilfredsstillende, skal avsenderen be mottakeren om å gjenta tilbakelesningen til den blir korrekt.
4. I samtalen skal det være et tydelig skille mellom informasjonsmeldinger og sikkerhetsrelatert informasjon som kunngjøringer, tillatelser, signaler og beskjeder om skifteveier.
5. Dersom det oppstår situasjoner som ikke er dekket i disse bestemmelsene, skal operativt personale bruke egne ord og uttrykk som tydelig og kortfattet beskriver situasjonen. Kommunikasjonen skal være så lik bestemmelsene som mulig.
6. Alle samtaler skal foregå tydelig og klart, og ord skal ved behov staves.
7. Dersom kommunikasjonen utføres av operativt personale under opplæring, skal det fremgå av presentasjonen.
På Polar Tracks nett skal følgende funksjoner og identifikasjoner benyttes:
Togleder
Navn på trafikkstyringssentral
Togekspeditør/driftsoperatør
Navn på stasjon eller skifteområde
Fører
Tog + tognummer, eller skift + skiftnummer, og posisjon
Ombordansvarlig
Tog + tognummer og posisjon
Skifteleder
Skift + skiftnummer og posisjon
Skiftekoordinator
Stasjon, sidespor eller skifteområde
Signalgiver
Skift + skiftnummer og posisjon
Planovergangsvakt
Navn og kilometerangivelse på planovergang
Stillverksvakt
Navn på stasjon
Leder for kobling
Navn på elkraftsentral
Hovedsikkerhetsvakt
Eget navn og betegnelse på den strekningen eller området kunngjøringen gjelder for (spor, stasjon, strekning)
Lokal sikkerhetsvakt
Eget navn
Leder for elsikkerhet
Eget navn
1. Alle meldinger skal som et minimum erkjennes med uttrykket «mottatt». Uttrykket kan også brukes for å innlede tilbakelesning.
2. Uttrykket «gjenta» brukes for å be motparten repetere. Det kan suppleres med «snakk sakte» eller «snakk tydelig».
3. Kontroll skal utføres på følgende måte:
a) Uttrykket «korrekt» skal brukes som en bekreftelse på at tilbakelesningen er riktig.
b) Uttrykket «feil» skal brukes der tilbakelesningen ikke er riktig.
4. Ordlyden «jeg gjentar» skal brukes ved repetisjon av hele eller deler av en informasjonsmelding, kunngjøring eller tillatelse.
5. Dersom avsenderen selv oppdager en feil underveis i en samtale, skal den avbrytes med uttrykket «rettelse», etterfulgt av rettelsen.
6. For å be motparten se bort fra en kunngjøring eller tillatelse skal uttrykket «opphev» eller «annuller» brukes.
7. Uttrykkene «vent» eller «avvent» skal brukes for å be motparten vente på informasjon, tillatelse eller instruks.
8. Ordlyden «hold linjen» skal brukes for å be motparten om ikke å avbryte anropet.
9. For å avtale ny samtale skal én av følgende ordlyder benyttes:
a) «Jeg ringer tilbake»
b) «Du ringer tilbake», etterfulgt av instruksjon om når motparten skal ta kontakt.
10. For å avslutte en samtale, der det er behov for å markere at samtalen skal avsluttes, skal følgende ordlyd benyttes: «Slutt».
11. I alle nødanrop og gruppeanrop på togradio skal uttrykket «over» brukes for å indikere at ordet gis videre.
1. Posisjon skal angis med referansepunkt i jernbaneinfrastrukturen, eller med strekning mellom stasjoner hvor toget eller funksjonen befinner seg. Posisjonen kan beskrives ytterligere ved hjelp av andre referansepunkt i omgivelsene.
2. Ved skifting skal sidespor identifiseres med sidesporets navn.
1. Uttrykket «bekreft …» skal benyttes for å be motparten bekrefte at en handling er utført eller en melding er oppfattet
2. Ordlyden «bekreft posisjon» skal benyttes for å få en bekreftelse på togets eller funksjonens posisjon.
3. Bekreftelse av posisjon skal innledes med egen funksjon og ID.
Den som utfører trafikkstyring, kan anmode annet operativt personale om tilbakemelding på sikkerhetsrelaterte forhold. Den som mottar slik anmodning, skal umiddelbart følge opp med forespurt informasjon.
1. Tall skal leses siffer for siffer. Desimaler angis med ordet «komma».
2. Følgende er ikke omfattet av kravet om å leses siffer for siffer:
a) klokkeslett (klokken femten trettito, klokken ti på tre),
b) tid (et kvarter, to timer),
c) dato (dag, måned, år),
d) avstander og hastigheter og
e) spornummer under skifting
Det internasjonale fonetiske alfabetet kan brukes til alle former for bokstavering:
1. Føreren skal før avgang fra utgangsstasjonen, eller før tillatelse til skifting blir gitt, kvittere for alle driftsoperative kunngjøringer for togets rute i FIDO, og deretter registrere funksjonelt nummer i togradioen. Føreren skal deretter kontrollere at togets nummer står i skjermbildet på togradioen, som bekreftelse på at riktig funksjonelt nummer er registrert.
2. Dersom føreren oppdager at det er logget inn og kvittert for feil tog eller skift, skal føreren informere toglederen, som skal fjerne kvitteringen i FIDO.
3. Tognummer skal benyttes der skifting utføres i forbindelse med kjøring av tog. Toglederen eller togekspeditøren skal tildele funksjonelt nummer for skifting etter behov.
4. For registrering av togradio ved grenseoverskridende trafikk, skal føreren i kjøretøy som har ombordutrustning med både manuelt og automatisk nettverksvalg benytte manuelt nettverksvalg. Bane NORs nettverk skal velges før registrering av funksjonelt nummer. Nettverk skal ikke endres så lenge føreren deltar i et nødanrop.
5. Alle betjente stasjoner skal være registrert med stasjonens funksjonelle nummer.
6. Alle betjente elkraftsentraler skal være registrert med elkraftsentralens funksjonelle nummer.
7. Arbeidstog inne på en stasjon skal registreres med funksjonelt nummer.
8. Dersom det ikke er mulig å registrere funksjonelt nummer, skal toglederen kontaktes.
1. Når toget er kommet til endestasjonen, og eventuell skifting er avsluttet, skal føreren avregistrere togets funksjonelle nummer.
2. Når skifting er avsluttet, skal føreren avregistrere skiftets funksjonelle nummer.
3. Når stasjoner og elkraftsentraler gjøres ubetjent, skal funksjonelt nummer avregistreres.
4. Dersom det ikke er mulig å avregistrere funksjonelt nummer, skal toglederen kontaktes.
1. Tog som er utrustet med togradio med SIM-kort fra et utenlandsk jernbaneforetak, skal ha GSM-telefon som reserve.
2. Føreren skal informere toglederen om togets GSM-telefonnummer ved utgangsstasjonen eller ved passering av riksgrensen inn til Norge.
Dersom føreren må forlate førerrommet for å utføre andre arbeidsoppgaver, skal togradioen enten viderekobles til håndholdt enhet eller til et annet togradionummer, som føreren skal oppgi til toglederen eller togekspeditøren.
1. Nødkommunikasjon skal være kortfattet og tydelig for å sikre rask igangsetting av beredskapsplaner, redningsarbeid og assistanse, eller for å avverge en nødsituasjon.
2. Alt personale skal sende nødanrop når de vurderer at en nødssituasjon har oppstått.
3. Nødanropet skal inneholde så mange som mulig av følgende opplysninger:
a) funksjon og ID,
b) sted og posisjon,
c) type nødsituasjon,
d) hvilken assistanse eller aksjoner som kreves og
e) eventuelle utfyllende opplysninger
4. Toglederen skal bekrefte mottatt nødanrop, gjenta om nødvendig, og deretter iverksette nødvendige tiltak.
5. Alle som mottar et nødanrop skal lytte og ikke bryte inn i kommunikasjonen, unntatt for å gi relevant informasjon.
6. Den som ved en feiltakelse har utløst et nødanrop, skal umiddelbart informere toglederen om det.
7. Nødanrop der nødanropsfunksjonen på togradio ikke kan brukes, eller det ikke er hensiktsmessig å bruke den, skal innledes med «Mayday, mayday, mayday».
8. Forslag til ordlyder som kan brukes for å styre et nødanrop:
a) For å be alle tog om å stoppe, «Alle tog, stopp!»,
b) Når ett bestemt tog skal stoppes, «Tog … (nr.) stopp!»,
c) Når føreren skal gi toglederen beskjed når toget har stoppet: «Tog … (nr.) har stoppet!»
d) For å be om umiddelbar bryting av strømforsyningen til kontaktledningsanlegget: «Bryt strømmen på … (stasjon/strekning) nå!». Handlingen bekreftes med: «Nødfrakobling/frakobling er foretatt på … (stasjon/strekning). Ikke bekreftet spenningsløst!».
9. Ved nødanrop hvor toglederen ikke mottar tale («stumt nødanrop»), eller det funksjonelle nummeret ikke vises i toglederterminalen, gjelder følgende:
a) Toglederen sier: «Dette er togleder. Nødanrop er mottatt uten talebeskjed. Den som utløste nødanropet må svare umiddelbart!» og
b) Mottas ingen svar, skal toglederen sende følgende beskjed: «De som hører denne beskjeden skal ikke foreta seg noe med togradioen, oppretthold halv sikthastighet!».
10. Toglederen skal ved avslutning av nødanropet informere om hvordan personalet skal forholde seg, ved å opplyse om det er nødvendig å avvente nærmere beskjed, om restriksjoner som følge av nødanropet oppheves eller om hvilke aktiviteter som kan gjenopptas. Toglederen avslutter deretter nødanropet med ordlyden «Nødanrop avsluttes».
Det skal jevnlig foretas funksjonstesting av nødanrop, og dette skal kunngjøres. Testen styres av toglederen og skal gjennomføres på følgende måte:
a) Toglederen skal presentere seg med funksjon og ID. Toglederen skal iverksette funksjonstest av nødanrop ved å si «Dette er en test av nødanrop» to ganger.
b) Toglederen skal spørre hver enkelt funksjon som befinner seg i det berørte området om de har hørt funksjonstesten og be om bekreftelse på at funksjonstesten er mottatt på følgende måte: «Følgende bes bekrefte test av nødanrop». Toglederen skal deretter oppgi hvilken funksjon og ID som skal bekrefte.
c) Den som har hørt anropet skal på forespørsel bekrefte dette til toglederen. Bekreftelsen skal inneholde egen funksjon og ID og ordlyden «test mottatt».
d) For å undersøke om andre har hørt nødanropet, skal toglederen spørre om andre har hørt testen av nødanropet.
e) Toglederen skal avslutte funksjonstest av nødanrop med ordlyden «Restriksjoner som følger av nødanropstesten oppheves» etterfulgt av «Test av nødanrop avsluttes».