Opplysninger om tog
Jernbaneforetaket må oppgi informasjon om togets bruttovekt, trekkrafttype og eventuell transport av farlig gods. Farlig gods må spesifiseres med plassering, vognnummer, UN-nummer og fareseddel. Opplysninger kan sendes enten som planforutsetninger for togsett som brukes gjennom hele perioden eller individuelt for hvert tog før avgang. Togføreren skal kontrollere togdataene med rutekontoret, togekspeditør eller togleder før avgang og rapportere eventuelle feil.
Bremseprosent og bremsetabeller
Bremseprosenten angir togets bremsede vekt som en prosentandel av bruttovekten og påvirker togets maksimale hastighet. Faktorer som maksimal bremsevei, stigning/fall på strekningen, og hastighet bestemmer minimum bremseprosent. Jernbaneforetaket skal integrere bremsetabellene i strekningsboken.
Vogner med håndbrems eller parkeringsbrems
Det må være tilstrekkelig antall vogner med hånd- eller parkeringsbrems for å sikre toget i tilfelle stigning eller fall. Bremsesko kan også brukes.
Minstekrav til bremsesystemet
Alle kjøretøy i toget skal være koblet til det automatiske bremsesystemet. Forreste og siste kjøretøy må ha aktivert bremse.
Funksjonstesting av bremser (bremseprøving)
Bremseprøve skal utføres når vogner kobles sammen, minst en gang per døgn, etter et lengre opphold, eller ved innsetting av vogner underveis. Gjennomslagsprøve skal foretas ved endringer i bremsesystemet, og forenklet prosedyre kan benyttes ved visse tilfeller.
Bremseprøving
Bremseprøving inkluderer testing av alle bremsesystemer. Fullstendig prøve kontrollerer tettheten i systemet og at bremsene fungerer på alle vogner. Gjennomslagsprøve bekrefter at bremsene fungerer på siste vogn, og ved forenklet prosedyre testes trykkstabilisering.