Det er fastsatt grunnleggende europeiske driftsprinsipper. Driftsprinsippene svares ut av trafikkreglene.
a) Kjøretillatelse til tog skal gis på en slik måte at det er sikker avstand mellom togene (romblokkprinsippet).
b) Et tog skal bare kjøre på en strekning dersom togsammensetningen er kompatibel med jernbaneinfrastrukturen.
c) Før et tog starter eller fortsetter kjøringen, skal det sikres at togets reisende, togpersonale og gods transporteres sikkert.
d) Før et tog får lov til å starte eller fortsette kjøringen, skal det ha kjøretillatelse og alle nødvendige opplysninger som kjøretillatelsen forutsetter.
e) Et tog skal forhindres fra å fortsette på en strekning dersom det er kjent eller antatt at toget ikke kan kjøre gjennom strekningen sikkert, inntil nødvendige tiltak er utført for at det kan fortsette sikkert.
f) Et tog skal ikke fortsette kjøringen dersom det på noen som helst måte er kjent at toget ikke er sikkert, inntil det er iverksatt tiltak som gjør at toget kan fortsette sikkert.
Trafikkreglene gjelder det jernbanenettet som Polar Tracks forvalter, samt tilknyttede spor som eies av andre selskap og organisasjoner ved avtale.
Trafikkreglene stiller direkte krav til fører, togleder, togekspeditør, ombordansvarlig, hovedsikkerhetsvakt, signalgiver, personale som deltar i skifting, personale som deltar i arbeid i spor og personale som foretar klargjøring av tog.
Trafikkreglene omfatter bestemmelser om signaler, trafikkstyring, klargjøring av tog, kjøring av tog, skifting og arbeid i spor.
Polar Tracks kan i det enkelte tilfellet gjøre unntak fra trafikkreglene, dersom særlige forhold tilsier det.
Trafikkreglene benevnes Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
Togframføring, skifting og arbeid i spor skal gjennomføres sikkerhetsmessig forsvarlig slik at jernbaneulykker, alvorlige jernbanehendelser og jernbanehendelser unngås så langt det med rimelighet er gjennomførbart.
Beskrivelsen av jernbaneinfrastrukturen og trafikkreglene utgis på norsk.
All sikkerhetsrelatert kommunikasjon i forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor skal foregå på norsk med mindre annet er bestemt i reglene her.
Trafikkreglene for jernbanenettet publiseres i Operativ regelverksamling (ORV). Endringer av betydning for togframføringen kunngjøres.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Jernbaneinfrastruktur: Trasé, over- og underbygning, banestrømforsyning, kontaktledningsanlegg, signalanlegg og telekommunikasjonsanlegg.
b) Trafikkstyring: Togledelse og andre funksjoner som koordinerer og bidrar til å ivareta sikkerheten for kjøring av tog og skifting.
c) Jernbaneforetak: Ethvert offentlig eller privat foretak som har som hovedvirksomhet å transportere gods og/eller passasjerer med jernbane, der
foretaket forplikter seg til å sørge for trekkraften, herunder foretak som bare sørger for trekkraften.
d) Jernbanevirksomhet: Virksomhet som driver gods- og persontransport, jernbaneinfrastruktur og/eller trafikkstyring.
e) Togframføring: De aktiviteter og tiltak som i tillegg til eller sammen med kjøringen bidrar til at toget kommer sikkert fram.
f) Skifting: Flytting av kjøretøy på en stasjon eller på et sidespor, og eventuelt på deler av et hovedspor som det er nødvendig å benytte for å utføre skifting på et sidespor.
g) GSM-R: Radiokommunikasjonssystem som brukes som togradio.
h) Togradio: Et system for radiokommunikasjon med identifikasjon ved tognummer i forbindelse med togframføring og ved skifting.
i) Skifteradio: Et system for radiokommunikasjon under skifting som sikrer at meldinger bare mottas av dem som deltar i samme skiftelag.
j) Strekning med fjernstyring: Driftsform der trafikkstyringen skjer ved at toglederen fjernstyrer sikringsanlegget.
k) Strekning med togmelding: Driftsform der trafikkstyringen skjer ved at togekspeditørene på to stasjoner utveksler togmeldinger.
l) Togmelding: Meldinger som utveksles mellom togekspeditørene på to stasjoner for å sikre at det kun er ett tog på blokkstrekningen om gangen.
m) Togvei: Spor som er bestemt for det enkelte togs kjøring på en stasjon og/eller på linjen.
n) Skiftevei: Det eller de spor, eller den delen av spor, som er bestemt for det enkelte skifts kjøring.
o) Banestrekning: Stasjoner og linjen.
p) Signal: De fastsatte lyssignaler, skilt, stolper, flagg, tegn og lyder som brukes ved togframføring og ved skifting.
q) Hel sikthastighet: Den største hastigheten føreren med forsiktighet kan kjøre med, slik at det er mulig å stoppe for et kjøretøy, et stoppsignal eller hindringer på den delen av sporet som er synlig framover, høyst 40 km/t.
r) Halv sikthastighet: Den største hastigheten føreren med forsiktighet kan kjøre med, slik at det er mulig å stoppe for et kjøretøy, et stoppsignal eller hindringer på halvparten av den delen av sporet som er synlig framover, høyst 40 km/t.
s) Sikringshendelse: Forsøk på eller tilløp til tilsiktede uønskede handlinger, som eksempelvis terror og sabotasje, gjennomførte tilsiktede uønskede handlinger eller trusler om slike hendelser.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Erkjennelse: Bekreftelse av mottak av kunngjøring om kjøring og innstilling av tog og forhold som vedrører togframføring, skifting og arbeid i spor, samt bekreftelse av ansvar for eventuell videre fordeling til aktuelt personale.
b) Kvittering: Bekreftelse av at mottaker har mottatt og forstått dokumentet og har avklart eventuelle uklarheter med leder.
c) Tilbakelesning: Gjentakelse av hele eller det vesentlige innholdet av en driftsoperativ kunngjøring eller tillatelse.
d) Funksjon: Den enkeltes rolle i kommunikasjonen.
e) Funksjonelt nummer: Telefonnummer i togradiosystemet som identifiserer tog, skift, stasjoner, trafikkstyringssentraler og elkraftsentraler.
f) Nødanrop: All kommunikasjon vedrørende umiddelbar fare for liv, helse, miljø og materiell.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Togleder: Den som overvåker og leder togframføringen og annen virksomhet som har betydning for trafikksikkerheten.
b) Togekspeditør: Den som overvåker og sikrer togframføringen og annen virksomhet på egen stasjon og eventuelt tilstøtende strekning med togmelding.
c) Fører: Den som er ansvarlig for framføringen av toget.
d) Ombordansvarlig: Den som har ansvaret for passasjerenes sikkerhet om bord i toget og ved av- og påstigning.
e) Skiftebetjening: Alle som deltar i skiftingen, herunder også personale som betjener et stillerapparat.
f) Skiftekoordinator: Den som koordinerer skiftingen mellom flere skiftelag fra forskjellige jernbaneforetak på samme stasjon/område.
g) Planovergangskoordinator: Den som ved feil på et veisikringsanlegg enten betjener anlegget manuelt eller sperrer planovergangen og viser signal til tog som skal passere.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Signalanlegg: Tekniske anlegg som blant annet kan inkludere sikringsanlegg, linjeblokk, fjernstyringsanlegg og ATC/ETCS.
b) Sikringsanlegg: Sikringsanlegg er den delen av signalanlegget som sikrer kjøring av tog og skift, og som sikrer at det bare kan vises kjørsignal til en togvei for ett tog om gangen. Sikringsanlegget registrerer om det er kontroll på sporvekslene, om det er kjøretøy i sporet og i sikringssonene for tog i motsatt kjøreretning m.m. Anlegget registrerer ikke om det er kjøretøy på blokkstrekningen på strekning med togmelding.
c) Enkelt innkjørsignal: Forenklet sikringsanlegg som sikrer at det kun stilles innkjørsignal for ett tog om gangen. Anlegget registrerer ikke om det er kjøretøy i sporet.
d) Linjeblokk: Den delen av signalanlegget som på strekning med fjernstyring sikrer at det bare kan vises kjørsignal til en blokkstrekning for ett tog om gangen. Linjeblokken kan være integrert i sikringsanlegget.
e) ATC (automatisk hastighetsovervåkning): Den del av signalanlegget på strekning med fjernstyring som overvåker togets hastighet og aktiverer togets bremser dersom hastigheten overstiges. ATC kan være FATC (fullstendig hastighetsovervåkning) eller DATC (delvis hastighetsovervåkning). FATC overvåker alle hastigheter. DATC overvåker hastighet for kjøring mot hovedsignal i «Stopp», hastighet over første sporveksel i innkjørtogveien, enkelte hastigheter over avvikende sporveksler i utkjørtogvei, samt midlertidige hastighetsnedsettelser.
f) Veisikringsanlegg: Del av signalanlegget som viser signal 56A «Planovergangen kan passeres» mot tog og skift når planovergangen er sperret for veitrafikk.
g) Stillerapparat: Betjeningsapparat for sikringsanlegg.
h) Trafikkstyringssentral: Sted som har betjenings- og kommunikasjonsutstyr, samt indikeringer for en eller flere strekninger med fjernstyring og som eventuelt også driver overordnet trafikkstyring for strekning med togmelding.
i) Fjernstyringsanlegg: Teknisk system som muliggjør styring og overvåkning av sporveksler og signaler, samt overvåking av togs posisjon for fjernstyrte stasjoner og/eller strekninger fra bestemt sted.
j) Sporavsnitt: Definert avgrenset område i sporet for deteksjon av kjøretøy.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Linjen: Banestrekningen mellom to stasjoner. På strekning med togmelding er ubetjent stasjon en del av linjen.
b) Hovedspor: Spor på linjen som forbinder to stasjoner med hverandre, og som er beregnet for kjøring av tog.
c) Sidespor: Alle andre spor på linjen enn hovedspor og som er beregnet på skifting.
d) Blokkstrekning: Strekning som er avgrenset av to nabostasjoner, to naboblokkposter eller en stasjon og en naboblokkpost på strekning med fjernstyring. På strekning med togmelding er blokkstrekningen avgrenset av de to nærmeste betjente stasjonene.
e) Blokkpost: Sted på linjen som utgjør skillet mellom to blokkstrekninger.
f) Enkeltsporet strekning: Banestrekning med ett hovedspor mellom stasjonene.
g) Dobbeltsporet strekning: Banestrekning med to hovedspor mellom stasjonene.
h) Høyre hovedspor: Høyre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten.
i) Venstre hovedspor: Venstre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten.
j) Holdeplass: Sted på linjen hvor tog kan stoppe for av- og påstigning.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Seksjon: Del av kontaktledningen som kan gjøres spenningsløs og/eller jordet.
b) Jordet seksjon: Seksjon som er spenningsløs og jordet.
c) Nøytralseksjon (dødseksjon): Seksjon som er spenningsløs, men ikke jordet.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Stasjon: Område på banestrekning avgrenset av en eller flere stasjonsgrenser. På stasjoner kan det være plattformer for av- og påstigning.
b) Stasjonsgrense: Grensen mellom stasjonen og linjen markert med innkjørhovedsignal, enkelt innkjørsignal, midlertidig innkjørsignal eller innkjørstoppskilt.
c) Fjernstyrt stasjon: Stasjon på strekning med fjernstyring som styres av togleder.
d) Betjent stasjon: Stasjon på strekning med togmelding eller grensestasjon som styres av togekspeditør.
e) Ubetjent stasjon: Stasjon på strekning med togmelding som ikke styres av togekspeditør. Ubetjent stasjon regnes som en del av linjen.
f) Grensestasjon: Betjent stasjon som grenser til strekning med fjernstyring. Stasjonen betegnes grensestasjon bare i forhold til tilgrensende strekning med fjernstyring.
g) Togspor: Spor på en stasjon som er beregnet for inn- og utkjøring av tog.
h) Hovedtogspor: Spor på en stasjon som tog kjører på når sporvekslene ligger i normalstilling.
i) Skiftespor: Andre spor på stasjon enn togspor.
j) Stoppested: Ekstra sted på stasjon der tog stopper for av- og/eller påstigning.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Kjøretøy: Jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul på jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft.
b) Trekkraftkjøretøy: Kjøretøy med trekkraft, herunder lokomotiv, motorvognsett, skinnetraktor og arbeidsmaskiner.
c) Tog: Trekkraftkjøretøy, med eller uten vogner, som er gitt et tognummer i en rute og som skal kjøres fra et bestemt utgangssted til et bestemt ankomststed.
d) Godstog: Tog som kjøres for transport av gods, samt nødvendig personale som har tilsyn med godset.
e) Persontog: Tog som kjøres for transport av passasjerer eller for transport av både passasjerer og gods.
f) Tomtog: Tog som kjøres med personvogner og som etter ruten ikke tar med passasjerer.
g) Kipptog: Godstog som kjøres fra stasjon til sidespor, og tilbake til utgangsstasjon uten å passere noen fjernstyrt stasjon eller betjent stasjon.
h) Hjelpetog: Tog som kjøres for å hente et tog som er blitt stående på linjen.
i) Arbeidstog: Tog som kjøres for å utføre arbeid i spor.
j) Transporttog: Tog som kjøres for egentransport for Polar Tracks. Bestemmelser og restriksjoner for godstog gjelder dersom ikke annet er nevnt.
k) Skift: Kjøretøy som flyttes under skifting.
l) Lokomotiv: Trekkraftkjøretøy beregnet for kjøring av tog og skifting.
m) Løslokomotiv: Et enkelt eller flere sammenkoplete lokomotiver som kjøres uten vogner.
n) Hjelpelokomotiv: Trekkraftkjøretøy bakerst i tog som bidrar til togets trekkraft.
o) Bremseprosent: Angivelse av et togs samlede bremsede vekt i prosent av togets bruttovekt.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Sporveksel: Innretning som gjør det mulig å kjøre fra et spor til et annet.
b) Sikret sporveksel: Sporveksel som er tungesikret, kontrollåst, låst eller bevoktet.
c) Avledende sporveksel: Sporveksel som hindrer kjøretøy i å komme inn på et bestemt spor.
d) Sentralstilt sporveksel: Sporveksel som legges om fra stillerapparat for sikringsanlegg.
e) Sporsperre: Innretning som hindrer kjøretøy i å komme inn på et bestemt spor.
f) Middel: Det punktet kjøretøyet må stå innenfor på spor som møter eller krysser et annet spor, slik at kjøretøy kan kjøre på det andre sporet.
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
a) Kryssing: At et tog ikke skal kjøre fra en bestemt stasjon før et annet tog er kommet inn på stasjonen fra den samme blokkstrekningen toget skal kjøre ut på.
b) Forbikjøring: Når to tog som bruker samme blokkstrekning på begge sider av en bestemt stasjon (forbikjøringsstasjon) endrer rekkefølge fra stasjonen.
c) Endring av rekkefølge: Når to tog som bruker samme blokkstrekning etter en bestemt stasjon endrer rekkefølge fra stasjonen.
d) Passering: Når et tog som kjører inn på en stasjon kjører ut på neste blokkstrekning uten å stoppe på stasjonen.